בשנת 1893 נפתח בשיקגו "היריד הקולומביאני העולמי" שנמשך שישה חודשים ובו ביקרו כ 27 מיליון מבקרים, מעשרות ארצות. בין מאות הביתנים, התערוכות והאטרקציות שביריד התקיים גם אירוע שנמשך רק כמה ימים, אך היה עתיד לייצר השפעה היסטורית עצומה – "הפרלמנט לדתות העולם". מטרת אותו אירוע רדיקאלי (לשעתו) היה לקרב וליצור הבנה והידברות בין דתות העולם. המארגנים הביאו חכמי דת מענפי הנצרות השונים, יהדות, איסלאם וכמה מדתות אסיה. ביום הפתיחה מילאו את אולם "הפרלמנט" אלפי משכילים וסקרנים. בשעה ארבע אחה"צ של אותו יום חגיגי עלה לנאום בשם דת הוודאנטה הבלתי מוכרת נזיר הודי צעיר אלמוני וחסר כל. לאחר שאותו הודי אמר משפט אחד בלבד כל הקהל נעמד על רגליו והריע בתשואות במשך דקות ארוכות.

אותו צעיר הודי נולד בינואר 1862 בשם נרנדרנאת דאטה, בקולקטה שבמזרח הודו. כיום הוא מוכר בתור סוואמי ויוקננדה (Swami Vivekananda) האדם שניסח מחדש את היוגה והודאנטה (Vedanta, מלשון וודה, קובץ הטקסטים המקודשים לדת ההינדית). כמעט כל מה שאנחנו יודעים במערב ובהודו עצמה על אותה תרבות עתיקה הושפע מרעיונותיו. מייסד הודו המודרנית, מהטמא גנדי, היה עורך דין בדרום אפריקה עד שנתקל בחזונו של ויוקננדה, והשתנה עולמו (גנדי אף עלה אליו לרגל להודו). נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו הנוכחי מקפיד להעלות לרשתות החברתיות ציטוטים של ויוקננדה בכל יום (!), ורואה בו את מורה הדרך הרוחני שלו. במערב, אפשר להיתקל בהשפעתו של ויוקננדה בכל פעם שנתקלים במילה יוגה.

בסרטון נשאל ראש ממשלת הודו, נרדרה מודי, על ידי ילדה מי הדמות שהשפיעה עליו ביותר, והוא עונה (בהינדי) שהיה זה סוואמי ויוקננדה

סרט באנגלית על חייו של סוואמי ויוקננדה

האח נרנדרנאת דאטה (ויוקננדה) קודש לבניה החופשית בלשכת Anchor and Hope ("העוגן והתקווה"), מספר 1 בקולקטה כמה שבועות לאחר יום הולדתו ה 21, בתאריך 19 בפברואר 1884, הועבר לדרגת חבר בונה חופשי ב 15 במרץ של אותה שנה, והועלה לדרגת רב בונה חופשי ב 20 במאי.

Image result for gentleman

סוומי ויוקננדה בלבוש מסוני

כדי להבין מי היה ויוקננדה עלינו להתחיל בכך שבמאה התשע-עשרה "הודו" היה שם מערבי לשטח עצום בגודלו תחת שלטון בריטי, ובו ערב רב של נסיכויות, שפות ודתות. הודו, כיחידה תרבותית ופוליטית עוד לא היתה קיימת. בתקופה ההיא, "הילידים" המקומיים נחשבו עובדי אלילים וחסרי תרבות.

קולקטה עצמה, העיר שבה גדל ויוקננדה, היתה בירת המסחר העולמי של האימפריה הבריטית, והוא זכה למיטב ההשכלה המערבית. כנער הוא גדל על הספרות הקנונית של המערב, וכמו כל ה"מתבוללים" ההודים, בז לפרמיטיביות המקומית והעריץ את פילוסופיית הנאורות האירופית. האגדה מספרת שויוקננדה נהג להקניט מאמינים וכהנים בשאלה הספקנית "האם אי פעם בכלל ראית את האל שלך?", ובעקבותיה היה נכנס לדיון מלגלג על על האמונה הפרמיטיבית. כחלק ממשימה לקורס בספרות באוניברסיטה נשלח לראיין יוגי (נזיר, חסיד אסכולת היוגה) בשם ראמקרישנה, וגם אותו שאל אם אי פעם ראה את האל, אך להפתעתו ראמקרישנה ענה:"ודאי שראיתי את האל פעמים רבות. ראיתי אותו יותר בבהירות ממה שאני רואה אותך עכשיו!".

Image may contain: 2 people

ציור של סוומי ויוקננדה, כשבליבו דמותו של מורהו ראמקרישנה

ויוקננדה חזר לשיחות נוספות עם היוגי ובסופו של דבר הפך לתלמידו של ראמהקרישנה. כעבור כשנתיים כשהמורה היה על ערש דווי, הוא מינה את ויוקננדה למנהיג הרוחני במקומו, וכך בשנת 1886 הוא נדר לשמור על אורח חיים נזירי כמו מורהו, וכמקובל החליף את שמו לשם רוחני בסנסקריט: Viveka פירושו "מבחין" (בין אמת ושקר), Ananda פירושו "אושר" (בהקשר של שחרור מהסבל האנושי). יחד עם שמונה מהתלמידים האחרים הוא קיבץ נדבות, גר בין חסרי הכל ברחובות, נדד בין המקומות הקדושים וראה את עליבותה של הודו בשיאה. בדצמבר 1892 הוא הגיע למקדש האלה הבתולה קומארי שנמצא בקצה תת היבשת ההודית, ושם חווה "התגלות" מפתיעה. באופן מסורתי הדתות ההודיות קידשו את קבלת הסבל הקיומי ודחו ניסיונות לשפר את מצב העולם. אך ויוקננדה היה גם בונה חופשי, ההתגלות שלו היתה למעשה החלטה שאינו יכול להמשיך ולהישאר אדיש. הוא רצה להחיות את התרבות ההודית, להתאים אותה לעת המודרנית ולהציב אותה בשורה אחת עם תרבות המערב. המסקנה שלו היתה שהצעד היה צריך להיות להגיע לפרלמנט הדתות העולמי בשיקאגו, ולייצג את היוגה והוודנטה.

מקדש זיכרון שהוקם ליד מקדש האלה קומארי כדי לציין את מקום ה"התגלות" של סוואמי ויוקננדה

במאי 1893 הוא עלה על ספינה שהפליגה מבומבי דרך יפן לקנדה, ומשם דרך היבשה עד שהגיע לשיקגו ביולי. ההתגלות הנאיבית שלו נתקה בקשיים כשגילה שהפרלמנט יתחיל רק בספטמבר. חמור מזה, הוא גם גילה שכדי להשתתף בכנס עליו להציג אסמכתאות לכך שהוא אכן מנהיג מטעם מוסד דתי מוכר. ויוקננדה המתוסכל ישן באותו הלילה בתחנת הרכבת של שיקגו. למחרת החליט להעביר את החודשים הנותרים עד לפרלמנט במקום זול יותר, ולכן נסע לבוסטון, שם הוצג בפני חוקר העולם העתיק המפורסם פרופ' ג'ון הנרי רייט מאוניברסיטת הרווארד. רייט נדהם מהידענות המופלגת של ויוקננדה, והוא מצוטט שאמר ש"הנה אדם מלומד יותר מכל הפרופסורים שלנו [במערב] גם יחד", וש"לבקש ממך, סוומי, אססמכתאות זה כמו לבקש מהשמש אישור להאיר". כאשר סיפר לו ויוקננדה את הנסיבות שהביאו אותו לבוסטון, הפרופסור שלח מכתב בו הוא מציג את ההודי הצעיר בפני מארגני פרלמנט הדתות כסמכות רוחנית מתת היבשת והזמין אותו להתארח בביתו.

פרופסור רייט

ב 11 בספטמבר 1893, יום הפתיחה של פרלמנט הדתות העולמי הופיעו חכמי הדתות המונותאיסטיות והדתות האסיאתיות יחדיו באותו החדר. אולם הפרלמנט התמלא במשכילים, עיתונאים וסקרנים רבים שרצו לשמוע על האלים המוזרים והפולחנים הפגניים. בשעה ארבע אחר הצהריים עלה לבמה הודי צעיר ובלתי מוכר, לבוש בבגדים פשוטים וקרא: "Sisters and brothers of America" (אחיות ואחים מאמריקה). הקהל כל כך הופתע והוקסם מהפניה שמיד התחילו מחיאות כפיים נלהבות שלא שכחו דקות ארוכות. נאומו הכובש הפך אותו למפורסם, ולנואם מבוקש בכל הערים הגדולות בארה"ב, פריז ולונדון. כשחזר ויוקננדה להודו הוא זכה לקבלת פנים של המוני אדם. ממהרג'ות ועד עניי העם, כולם רצו לשמוע אותו מספר מיהי אותה הודו עתיקה ומהו עתידה. ויוקננדה נפטר בשנת 1902, ולא הותיר אחריו ולו טקסט אחד משלו.

דיון מסוני

מה אמר בנאומו האח ויוקננדה שהפעים כך את כולם? הוא הסביר לקהל שהוא כהן מהדת העתיקה ביותר, דת אשר דוגלת בסובלנות וקבלת האחר מתוך חופש אמיתי ומלא. עבור מאמיני דת הוונדטה, האל איננו מצוי בפסלי האבן עצמם, אלו הם רק סמלים לתורת מוסר. מסיבה זאת, הסביר ויוקננדה, פליטי הדת הזוראסטרית הצליחו לשרוד ולשמר את מסורתם העתיקה רק בהודו, שבה כל הדתות חופשיות ושוות מתוך שוויון פילוסופי. החופש הדתי איננו אדישות הנובעת מריבוי האלילים, אלא מכך שקיימת אחווה אנושית עולמית סביב דת אמת אחת, שלה אך מופעים שונים. מכאן, שראוי שתתקיים בין מאמיני כל הדתות אחדות על פי עקרונות החופש, השיוויון והאחווה. במסורת ההודית שמה של פילוסופיית אחדות זו הוא "יוגה".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s